Search here...

IKT okvir

 

Okvir informacionih i komunikacionih tehnologija

Ako vas zbunjuje oblast informaciono komunikacionih tehnologija (IKT), nemojte se zbog toga osećati loše, niste sami. Ova oblast se razvija ogromnom brzinom, pa i mi, profesionalci, se ponekad u njoj ne snalazimo najbolje! Pokušaćemo da vam pomognemo da shvatite šta sve obuhvata IKT, pa da možda tu pronađete sebe i svoje buduće zanimanje.

Postoji mnogo različitih, međusobno povezanih informacionih i komunikacionih tehnologija, a odnosi između njih su često složeni. Razlog za to je što potiču iz različitih izvora i što su se pojavile u različitim vremenima.

Konfuzija i dezorijentacija oko IKT je široko rasprostranjena i među iskusnim stručnjacima, korisnicima, konsultantima, menadžerima, zaposlenim i njihovim poslodavcima, akademcima, političarima, investitorima, naučnicima i drugim. Postoji mnogo termina i skraćenica u ovoj oblasti, a da sve bude komplikovanije, kroz brze tehnološke promene, za iste pojmove koriste se različiti nazivi, zavisno od proizvođača i marketinga.

Ovaj jednostavni IKT okvir pokušava da mladim ljudima približi ovu oblast i pomogne im da artikulišu svoja interesovanja.

 

Informaciono komunikacione tehnologije (IKT)

Informacione i komunikacione tehnologije (IKT) možemo danas posmatrati kao kišobran koji obuhvata sve što je vezano za računare, softver, informacije, umrežavanje i komunikacione tehnologije. Sve što sadrži ili koristi softverski kontrolisana elektronska kola, ili je tehnologija koja pomaže ljudima ili uređajima da komuniciraju jedni sa drugima, to je IKT.

 

IKTzanimanje_1

 

IKT industrija

Postoje velike i strateški važne privredne grane koje razvijaju IKT i srodne tehnologije, proizvode i usluge:

  • proizvodnja i podrška računarskog / komunikacionog hardvera, periferija i komponenata;
  • proizvodnja i podrška računarskog / komunikacionog softvera, operativnih sistema i aplikacija;
  • instaliranje, održavanje i upravljanje komunikacijama i IT infrastrukturom i uslugama, kao i
  • pružanje usluga i podrške drugim industrijskim granama koje primenjuju i koriste IKT.

IKT industrija pruža izuzetne pogodnosti privredi i odlične poslove. U ekonomiji znanja 21. veka, ova industrije ima ogroman strateški značaj, jer pruža rešenja koja omogućavaju pojedincima i organizacijama da budu u stanju da obave svoj posao produktivnije i efikasnije.

 

Ostala industrija

Danas većina organizacija i pojedinaca koriste IKT radi produktivnijeg  rada. IKT pruža produktivnosti putem komunikacije, medija, poslovnih procesa i drugih alata za upravljanje, efikasno istraživanje, vođenje evidencija, računovodstvo, podršku i prodaju. Ljudi i organizacije sve više uče jedni o drugima kroz interakciju putem IKT. Kako je IKT izvor mnogih strateških prednosti, koriste je sve vrste ljudi, organizacija i poslodavaca. Iz tih i drugih razloga, IT znanje i veštine su potrebne u svim vrstama industrije i organizacija. Zapravo, više je IKT profesionalaca zaposleno van IKT industrije nego u njoj!

 

IKTzanimanje_2

 

Nivoi IKT stručnosti i uloga

Postoje osnovni nivoi stručnosti i uloga u IKT. Linije između njih su često nejasne, a stručnjaci koji su u jednoj oblasti, mogu imati ulogu i u drugima.

 

IKTzanimanje_4

 

IKT stvaraoci

Na vrhu je nivo teorijskih stručnjaka, to su naučnici, istraživači koji razvijaju akademske i teorijske nauke i primenu te nauke koja razvija i unapređuje IKT oblast, industriju, proizvode i usluge. Najčešće, oni imaju najviše obrazovanje. Mogu da rade u akademskim institucijama ili istraživačkim i razvojnim organizacijama u  IKT ili ne-IKT kompanijama.

Stručnjaci za ove oblasti uglavnom se školuju na fakultetima.

 

IKT implementatori

Srednji sloj se sastoji od primenjenih tehnologa, onih koji razumeju postojeće IKT tehnologije i njihovu implementaciju, održavanje i upravljanje. To su inženjeri, menadžeri, analitičari, stručnjaci i administratori. Oni su zaposleni u IT poslovanju svih vrsta organizacija – u svakoj industriji. Pomažu razumevanje postojećih tehnologija i stavljaju ih u funkciju za dobrobit svojih organizacija i korisnika. Omogućavaju i podržavaju korišćenje IKT od strane krajnjih korisnika. Implementiraju IKT infrastrukturu u sistemima preduzeća.

Fakulteti i visoke škole imaju različite programe za razvoj znanja i veština za ove uloge. Neki programi obuhvataju vrlo specifičnu obuku za uske tehnologije, opremu, sisteme i softver, dok neki uključuju sveobuhvatna i široka znanja i veštine, za šire uloge. Neki su akademski programi, a neki su u okviru visokih škola, koje se trude da drže korak sa primenjenom tehnologijom kakva se traži na radnom mestu.

 

IKT korisnici

Većina ljudi danas su IKT korisnici. Studenti koriste IKT da rešavaju svoje zadatke, sprovode istraživanja, komuniciraju sa obrazovnim sistemima i nastavnicima, da ostanu u kontaktu sa porodicom i prijateljima. Ljudi u svim vrstama industrije, koriste IKT za interakciju sa organizacionim i poslovnim sistemima, obave svoj posao, izvrše istraživanje, ili komuniciraju sa kolegama, vršnjacima, kupcima, dobavljačima i poslovnim partnerima. Građani sve više koriste IKT za zabavu, komunikaciju sa porodicom i prijateljima, upravljanje porodičnim biznisom i upoznavanje i interakciju sa vladinim službama. Da biste u 21. veku bili efikasan deo društva – i akademskog i radnog, većini ljudi su potrebna znanja i sposobnosti iz oblasti informacionih i komunikacionih tehnologija, bez obzira na polje ili industrija. Ovo se naziva „digitalna pismenost“.

U gotovo svim srednjim školama se stiče osnovna digitalna pismenost, a većina fakulteta podrazumeva i produbljuje ova znanja.

 

Nove uloge za novo doba:

 

IKTzanimanje_3

IKT podrška:

Linija između IKT korisnika i IKT implementatora nije oštra. Nju popunjavaju stručnjaci koji pomažu zapolenima da budu IKT korisnici. Ovi stručnjaci odlično razumeju IKT sisteme, pomažu korisnicima da nauče da ih koriste, odgovoraju na pitanja u vezi sa njima i pomažu u rešavanju problema korisnika. Najčešće su organizaciono smešteni u kol-centre, specijalizovane za pružanje podrške, mada mogu da budu i unutar odeljenja organizacije-korisnika.

Ovu oblast dobro pokrivaju programi trogodišnjih studija na fakultetima i visokim školama.

 

IKT popularizatori:

Ova grupa stručnjaka pomaže širenju IKT inovacija, kako bi se usvojilo ono šti IKT stvaraoci realizuju. Oni imaju ulogu u odnosima sa javnošću, marketingu, prodaji, inženjeringu i menadžmentu proizvoda i usluga. Oni imaju dobre personalne veštine, razumeju tehnologiju, ali su specijalizovani u pomaganju drugima da razumeju IKT inovacije i njihovu primenu. Ujedno, oni lobiraju i obezbeđuju sredstva za finansiranje budućih IKT inovacija.

Fakulteti i visoke škole imaju različite programe za razvoj znanja i veština za ove uloge.

 

Za zaključak:

Visoke škole mogu pripremiti studente za IKT zanimanja na srednjem nivou piramide, kao IKT podrška i pomoć drugim IKT korisnicima, za specijalizovane  IKT uloge u primeni, održavanju, praćenju i podršci IKT infrastrukturi i sistemima preduzeća, u marketingu, prodaji IKT proizvoda  i usluga, koje zahtevaju nešto tehničkog znanja, ali i mnogo poslovnih veština.

Fakulteti imaju različite programe za sve uloge u piramidi IKT zanimanja.
Za one sa jakim teorijskim osnovama i interesima, postoje istraživačko razvojni programi na višim nivoima studija.

Ukoliko želite da se opredelite za neko od IKT zanimanja, treba da budete spremni da razvijate zdrav razum, sposobnost rešavanja problema, ali i socijalne i interpersonalne veštine i veštine komunikacije. I, možda najvažnije: da budete spremni da učite čitavog života!

 

IT zanimanje   |    IKT okvir   |   IKT u Srbiji   |   Fakulteti za IKT   |   Visoke škole za IKT