Друштво за информатику Србије, отвара ову проблематику, као активни партнер Министарства у процесу увођења информатике као обавезног предмета у ОШ, али и због тога што управо информатичка инфраструктура омогућује дистрибуцију бесплатних дигиталних уџбеника. Свесни смо да нећемо моћи да одговоримо на сва питања и недоумице у овом моменту нам је намера да идентификујемо неке од проблема али и потенцијалних решења али и да наставимо да пратимо обу проблематику.
Са једне стране препоруке су да, зарад развоја критичког мишљења упућујемо ученике на коришћење што више различитих извора, на упоређивање различитих података и различитих ставова и перспектива при учењу, на примењива знања, на интерактивност а тим се приступом треба руководити и приликом оцењивања знања. Са друге стране и даље у школама има и наставника „традиционалиста“ који ученицима диктирају и „за оцену“ траже да се само репродукује то што су испредавали или пак постављају на контролним вежбама специфична питања која су буквално формулисана према реченицама из уџбеника.
У идеалном случају, уколико имамо два уџбеника написана по истом наставном програму и ако немају материјалних грешака или идеолошки обојених ставова, требало би да је сасвим свеједно из којег је уџбеника ученик учио.
Панелу је присуствовало, осим самих учесника, 109 посетилаца. Учесници панела су изнели своје виђење на тему бесплатних уџбеника, могућности избора, законитости читаве иницијативе…
Александар Кавчић:
Сви уџбеници су одобрени за коришћење у настави од стране Министарства. У закону не пише да није дозвољено да се користи ПДФ верзија са сајта уколико се издавач не успротиви. За неке од уџбеника на сајту фондације издавачи се не противе личној употреби, а за нека издања се чак не противе ни умножавању и дистрибуцији. Код сваког уџбеника су наведени услови. Фондација ће организовати штампу неких уџбеника од стране издавача по економској цени штампе (2 динара по страници), а корисници могу да штампају и сами ако имају услове – и на тја начин се сигурно не „уназађује“ образовање.
Нема никаквих елемената за кривичне пријаве – њих могу само да поднесу издавачи, али они су своје услове већ истакли на самом сајту.
Сви одобрени уџбеници испуњавају стандарде квалитета и не постоји никакав објективан инструмент за градацију уџбеника. Осим садашња два, у преговорима смо са још два издавача и фондација је отворена за разговоре са свим издавачима. Није циљ да се угуши конкуренција већ да се стави јавности на увид што више различитих уџбеника.
Срђан Огњановић:
Ја сам и раније радио књиге за које сам се одрекао ауторски хонорара, то су мали тиражи или уџбеници за Математичку гимназију, па сам чак те књиге откупио и поклонио деци и колегама. На пример и на ЕТФ-у има скрипти које се због малог тиража дају беспланто студентима. Иначе је рад аутора обезвређен. Ја сам лично спреман да се одрекнем ауторског хонорара, али сасвим је сигурно да има аутора који не могу да се одрекну хонорара. Свакако не видим никакву опасност у томе да се неки уџбеници учине бесплатним, пуно је бенефита и за ученике и за родитеље. Једна друга ствар је у питању, то је квалитет, али ако Министарство одобри уџбеник и иза њега стоје стручњаци онда је тај уџбеник квалитетан и немамо право да га доведемо у питање.
Срђан Вербић:
Кад смо кренули да радимо Закон о уџбеницима нисмо имали никакве податке и то је и једна од разлога зашто је тај закон покренут као пројекат – ми ништа нисмо знали, ни који уџбеници, ни ко их користи, какви су ефекти, колико то кошта, колико је тржиште. Једна од првих регистара који је направљен у ИС „Доситеј“ је био регистар уџбеника. Ми смо тим законом захтевали од школа да пријаве које уџбенике користе и колико је то коштало. Ми смо у тих годину дана (2015/16) имали те податке и учнили их јавно доступним преко портала отворених података. То је значило и издавачима да прате стање на тржишту. То више није доступно.Мнеи се не свиђа да ми уопште причамо о тржишту као о арени у којој се издавачи надмећу, лобирају, јабих волео да причамо о уџбеницима, о ученицима који из њих уче, да ли се свиђају или не, да ли треба да мењамо неки уџбеник, да ли неки уџбеник недостаје. Сам закон је више намењен издавачима него ученицима. У самом закону се реч „издавач“ шест пута више појављује него реч „ученик“. Онда се зна коме је тај закон намењен. Ми још нисмо на таквом нивоу индвидуализације да сваки ученик може за себе да бира уџбеник који му највише одговара, али ми ученике не питамо ништа… Ни о искуству са птреходним уџбеником, ни у рецензији новог уџбеника или да да коментар после гдоину дана. Сви се питају али се не питају ученици. Они немају ни једно место гд еби могли да погледају уџбенике. Нкео други бира уместо њих. Када ученик купује патике, родитељ га пита које му одговарају, које му се свиђају, а за уџбенике их нико ништа не пита.
Небојша Васиљевић:
Више од 11000 јединствених корисника дневно користи материјале са портала Петља, статистике кажу да око 200000 корисника месечно приступи, а да током школске године већина ученика бар нешто погледа са нашег сајта. Ово су наранво само процене јер корисници немају обавезу да се пријаве на сајт да би користили материјале. Због брзих промена у овој области, материјали морају редовно да се ажурирају, да се усклађују са актуелним верзијама програмских језика. Уграђене интеракције које су специфичне за програмирање много доприносе кавлитету у односу да се то гледа на папиру. У међувремену су изашли и неки уџбеници који су испратили ту реформу (дигитализације и интерактивности). Ми подржавамо све инцијативе које су на страни отворености бесплатних ресурса. Мени је од почетка била симпатична „open source“ идеја и од почетка сам гледао сукобе великих компанија и сада је тја однос много мање „затегнут“. Добро је да тај „дигитални свет“ путем фондација улаже у развој материјала који су бесплатно доступни ученицим и то је један природан ток. Година 2012. је била година у којој је кренула масовна појава отворених образовних ресурса и они се сада користе у сивм обалстима образовања. Једна могућност је путем фондација које се финансирају из донација, затим финансирањем буџетским средствима и свакако треба проналазити начине за развој отворних образовних ресурса. Ево, видимо да стратегија предлаже и развој онлајн школа, дакле са много страна ћемо доћи до те теме и треба експериментисати у том смислу. Дигитални уџбеници могу да се ажурирају редовније него штампани и да то не кошта пуно.
Милан Петровић:
Ја сам се јако изненадио и обрадовао када см чуо за инцијативу професора Кавчића, и мени је неваспитано када нам неко нешто поклања из филатропских разлога а да томе налазимо ману. С обзиром на то да уџбеници нису „једноставна ствар“. Код ученика од 1. до 4. разреда ОШ уџбеници су апсолутно неопходни, и тешко је ипта радити без њих, али већ од 5. разреда неопходно је подучавање вештинама 21. века: пројектна настава, повезивање предмета, излажење из оквира „природних наука“ и „друштвених наука“ све у циљу развоја критчког мишљења и вештина које од наше деце праве иноваторе. За тако постоји зрелост код наших наставника. Проблем је да се ту уџбеници показују више као препрека него као олакшица. Ова пандемија је то на неки начин и доказала. Видео сма пример ученице (у Америци) која ситцајем околности ниеј имала своје ствари у школи једног дана и да је преко школског лаптопа, захваљујући томе што су сви материјали дигитални, могла несметано да похађа наставу. Ја бих волео да ткао нешто постане реалност у Србији и спреман сам да део свог времена волонтирам да тако нешто постане реалност. С друге стране ја се бојим да само дељење уџбеника није довољно добро. На пример ја инситирам да моји ученици имају свој примрак правописа и граматике, а да текстове рпоналазе на интернету, у библиотеци и да тим изворима критички приступају и да се на тја начин „сналазе“ кроз садржај. Наставник 21. века не треба ни да буде извор сазнања нити тумач уџбеника неог водиш кроз различите садржаје. Мнеи смета што о уџбеницима причао према законитостима тржишне утакмице ту је нешто отишло јако у погрешном смеру. Ако ја треба да убедим колеге да уземемо неки уџбеник јер је квалитетан, а са друге стране вагам да ли ћемо добити додатну литературу или паменту таблу, то је већ приличлно тешко, Ми смо мала земља, сиромашни смо и немамо могућности да много бирамо. Немамо права да оставимо и једно дете без највалитетнијег образовања. Морамо да учинимо све да им дамо свој максимум, а начини на које се опредељујемо врло често показују да ту мисију врло олако доживљавамо. Када се питамо има ли уџбеник алтернативу, ја своје ученике најпре одведем у библиотеку, затим им покажем сајт „Антологија српске књижевности“ и упутим их да користе различите изворе, затим примењујемо пројектну наставу, дебату, критичко мишљење, научни посутпак укрштања различитх предмета у једно. За то морамо да реструктуирамо неке старе обрасце, да омогучимо да, на пример, наставник физике дође на час српског и да радимо заједно. Морамо ученике да оспособимо да користе различите дигиталне алате. Дакле, није кључни елемент за квалитет уџбеник него наставник.
Биљана Метлаш:
И ја мислим да све зависи од наставника. Моје дете интензивно користи све уџбенике и после њега су уџбеници неупотребљиви. Епидемије, ученик који је у изолацији нема уџбенике јер су они у школи и нема из чега да учи. Волела бих да се неко позабави количином уџбеника које деца носе. Ти ранчеви имају и по 10-15 кг. Да ли ћу ја кад ми и треће дете пође у школу носити 45 кг књига сваког понедељка? Мислим да би министарство требало тиме да се позабави и да ову идеју доступности уџбеника онлајн мора да прогура на неком вишем нивоу. Можда ученицима уџбеник у ПДФ формату није најпогоднији али ту смо ми одрасли да им помогнемо. Кад је реч о штампању неких длеова уџбеника код куће, то није свима доступно. Најављена цена од 2 динара по страни је врло примамљива, али се питам, ако сви одлучимо да наручимо те уџбенике да се штампају посредством фондације, да ли че они успети све те уџбенике да одштампају у року и да ли ће ти папирни уџбеници довољно брз стићи до ученика. Могли би уџбеници да буду онлајн а радни листови да се штампају. Питају се родитељи шта се дешава са уџбеницима којих још нема на сајту фондације. Мислим да је то једна кочница, много је информација, много је критика и тврдњи да је незаконито, пуно је нејасноћа, да ли је то леаглно, како че ићи дистрибуција. Ј акао родитељ једва чекам да то заживи и да нам мало олакша.
Александар Кавчић:
Изаћи ће 70% уџбеника за основне школе. Неће изаћи историја, географија и музичко. Не мора школа да изабере све уџбенике фондације. Може и да комбинује. Неки су уџбеници већ у штампи и одштампани а и поштарина је укључена у цену.
Стефан Рукавина:
Постојање прописаног уџбеника би олакшало учење. Ми сада немамо све уџбенике, налазимо различите садржаје по интернету, за једна предмет користимо уџбеник који је намењен студентима математичког факултета и то у ПДФ издању и тај садржај ипак није нама прилагођен. Мада, наш смер је нов и релативно мало ученика га похађа па можд аизрада уџбеника за нас није исплатива. За неке предмете се не може ништа наћи па су наставници креирали по нешто или чак од нас тражили да истражујемо и пишемо на ту тему (претпостављам да би се то користило за будуће генерације). Иначи и кад имамо прописане уџбенике зависи од наставника колики че се то користити.
Папирни материјали пружају мање могућности од дигиталних, али ако треба научити нешто свеједно је да ли је у папирном или дигитланом уџбенику. Мада, можда је мање напорно читати папирно издање. Ако треба негде да путујемо и да носимо књиге онда су опет болји дигитални уџбеници.
Питања и одговори
Питање, Горан Херлинг: Предајемо стране језике, јер већ сигурно више од деценије и по користимо стране уџбенике, конципиране према европским стандардима, што је тзв реформа и требала да донесе. Ми сада и даље имамо старе уџбенике који су дати на бесплатну употребу, али сам њихов садржај је и даље застарео. Да ли ће будући бесплатни уџбеници бити иновирани пре бесплатне дистрибуције? Да ли ће фондација ангажовати ауторе за писање уџбеника, који би били окренути најновијим светским образовним стандардима? |
Одговор, Александар Кавчић: За стране језике планирамо потпуно нов концепт. Тек смо у фази планирања. Биће иновативни. |
Питање, Ненад Лазић: Добро вече, питање је за г. Kавчића. Да ли ће фондација и сама бити издавач за неке уџбенике или ће се задржати на финансирању објављивања уџбеника других издавача на сајту фондације? |
Одговор, Александар Кавчић: Фондација неће издавато под својим именом јер нема пријављену привредну делатност. Нашли со модел под којим можемо да финансирамо уџбемик, али да га неко други издаје. Издавање самог уџбеника није велиак мудрост. Натеже је написати га. |
Питање, Ненад Лазић: Питање такође за г. Kавчића - Да ли ће се иницијатива (о бесплатним уџбеницима) временом проширити и на средње школе? |
Одговор, Александар Кавчић: Да, то нам је циљ, али прво морамо покрити основну школу јер је она у Србији обавезна, а средња још увек није. |
Питање, Ненад Лазић: Нисам још наишао на право електронско издање уџбеника, интерактивно и мултимедијално, вероватно јер треба много више рада да се направи од штампаног, електронско издање које мозже да се штампа а да се ништа не изгуби није добро електронско издање, али је и овакав пдф уџбеник, пресликан са папира, мислим за многе пуно бољи избор него плаћати неким грамзивим компанијама пуно више него што реално кошта |
Одговор, Александар Кавчић: Јавили су нам се већ волонтери који су вољни да направе интерактивни садржај базиран на бесплатним уџбеницима, и да га такође учине бесплатним. Нема разлога за то плаћати мултинационалне компаније. То све могу инвентивни просветни радници да ураде. Уосталом то им је и посао у одељењима. За то су учени и спремани. |
Питање, Владан Kојанић: Нас у нашем СР су само обавестили да чекамо да се усвоји нови Kаталог уџбеника и да ће нас нодвно настници консултовати. Али је питање, да ли став СР може да буде ОДЛУЧУЈИЋИ при одабиру књига који су доступни на порталу Фондације. Или, да ли родитељи могу да изаберу јефтиније уџбенике? |
Одговор, Александар Кавчић: Довољно је да се родитељи „умешају у свој посао“. Ако се родитељи ангажују, не може да испадне лоше, ма који исход био. |
Питање, Драган Игњић: Да ли уџбеници за енглески језик имају пратеће аудио-материјале који су обично на компакт-дисковима? |
Одговор, Александар Кавчић: Ови сада на сајту немају аудио материјале. ЦД је превазиђена технологија. Ретко који уређај данас има ЦД плејер у себи. Радимо на концепту нових бесплатних уџбеника страних језика за које би и аудио материјал био доступан на интернету. Неће их бити ове школске године, али сигурно следеће. Ево и једног примера на српском тржишту (НИС-ов уџбеник). Ако одете на 19. Страницу, видећете да на дну има бар-код, којим се могу покренути интерактивни аудио записи |
Питање, Ивана: Да ли је предвиђено да се већ написани и одобрени уџбеници нађу на платформи или се пишу нови? |
Одговор, Александар Кавчић: И једно и друго. Нема разлога фаворизовати једну методу у односу на другу. |
Питање, Надица: Да ли су бесплатни уџбеници и квалитетни? |
Одговор, Александар Кавчић: Да. Једино званично мерило квалитета је мишљење ЗУОВ-а и одобрење Министарства просвете. Да нису квалитетни, Министарство их не би одобрило за наставу. Све остало је питање АФИНИТЕТА, а не квалитета. |
Питање, Драгана Станисављевић: Ја морам да признам да, од ванредног стања, моји ученици и ја у настави информатике прешли смо потпуно на коришћење сајта Петља. Много пута сам их директно хвалила у непосредној мејл комуникацији, али морам да похвалим Петљу и сада овде. Имам извесну грижу савести што су родитељи инвестирали у уџбенике, а ми их скоро и не користимо. Хвала Петљи што постоји! |
Одговор, Александар Кавчић: И ја мислим да је сајт Петље ФЕНОМЕНАЛАН! Волео бих када би Петља написала и званичне уџбенике и предала Министарству на одобравање. Фондација Алек Kавчић би то радо финансирала! Одговор, Небојша Васиљевић: Наши материјали у потпуности прате званичне програме наставе и учења. Материјали нису акредитовани као уџбеници или наставно средство, али постоје акредитовани програми стручног усавршавања од јавног интереса који се заснивају на коришћењу наших материјала као отворених образовних ресурса. Обуке према тим програмима је прошла већина наставника информатике, за неке је Петља била организатор, а неке је организовао ЗУОВ. |
Питање, Ивановић Биљана: Предајем другом разреду гимназије, купила сам уџбеник, али примарни ресурс за мене и ученике је Петља. Искористила бих прилику да се захвалим фондацији Петља уз констатацију да не знам шта бих без петље! Петљу наводим као легитимно наставно средство, сада чујем наставни материјали са Петље нису одобрени од стране Министарства, да ли грешим? |
Одговор, Александар Кавчић: Делимично. Не грешите утолико што Петља заиста није написала званичан уџбеник који је одобрен од Министарства. Али колико ја знам (ако не грешим) Петљини програми прати званичне планове и програме наставе Министарства просвете. |
Питање, Владимир Луковић: Ако Савет родитеља усвоји одлуку да се користе бесплатни уџбеници, а школа одбије да ту одлуку спроведе, који су наша права као родитеља? Ми смо као родитељи у једној школи, већ припремили апел који ћемо упутити савету родитеља и сваком наставнику. |
Одговор, Александар Кавчић: Ваше право је да не купите те уџбенике које школа изабере. Нигде у закону не пише да чкола може натерати родитеља да купи уџбеник. Али морате бити сложни јер не смете дозволити да нека деца у одељењу имају, а друга немају уџбеник. |
Питање, Александра Дрецун: Није интернет веза неопходна за уџбеник у електронском формату, дигитални формат не подразумева (не захтева) да је ви-фи конекцију |
Одговор, Александар Кавчић: То наравно зависи од издавача. Неки издавачи ни по коју цену неће допустити да се уџбеник даунлоудује, јер се након првог дауноудовања може слободно делити даље. Да би се користили уџбеници таквих издавача, мора постојати интернет веза. |