Oквир информационих и комуникационих технологија

Ако вас збуњује област информационо комуникационих технологија (ИКТ), немојте се због тога осећати лоше, нисте сами. Ова област се развија огромном брзином, па и ми, професионалци, се понекад у њој не сналазимо најбоље! Покушаћемо да вам помогнемо да схватите шта све обухвата ИКТ, па да можда ту пронађете себе и своје будуће занимање.

Постоји много различитих, међусобно повезаних информационих и комуникационих технологија, а односи између њих су често сложени. Разлог за то је што потичу из различитих извора и што су се појавиле у различитим временима.

Конфузија и дезоријентација око ИКТ је широко распрострањена и међу искусним стручњацима, корисницима, консултантима, менаџерима, запосленим и њиховим послодавцима, академцима, политичарима, инвеститорима, научницима и другим. Постоји много термина и скраћеница у овој области, а да све буде компликованије, кроз брзе технолошке промене, за исте појмове користе се различити називи, зависно од произвођача и маркетинга.

Овај једноставни ИКТ оквир покушава да младим људима приближи ову област и помогне им да артикулишу своја интересовања.

 

Информационо комуникационе технологије (ИКТ)

Информационе и комуникационе технологије (ИКТ) можемо данас посматрати као кишобран који обухвата све што је везано за рачунаре, софтвер, информације, умрежавање и комуникационе технологије. Све што садржи или користи софтверски контролисана електронска кола, или је технологија која помаже људима или уређајима да комуницирају једни са другима, то је ИКТ.

 

IKTzanimanje_1

 

ИКТ индустрија

Постоје велике и стратешки важне привредне гране које развијају ИКТ и сродне технологије, производе и услуге:

  • производња и подршка рачунарског / комуникационог хардвера, периферија и компонената;
  • производња и подршка рачунарског / комуникационог софтвера, оперативних система и апликација;
  • инсталирање, одржавање и управљање комуникацијама и ИТ инфраструктуром и услугама, као и
  • пружање услуга и подршке другим индустријским гранама које примењују и користе ИКТ.

ИКТ индустрија пружа изузетне погодности привреди и одличне послове. У економији знања 21. века, ова индустрије има огроман стратешки значај, јер пружа решења која омогућавају појединцима и организацијама да буду у стању да обаве свој посао продуктивније и ефикасније.

 

Остала индустрија

Данас већина организација и појединаца користе ИКТ ради продуктивнијег  рада. ИКТ пружа продуктивности путем комуникације, медија, пословних процеса и других алата за управљање, ефикасно истраживање, вођење евиденција, рачуноводство, подршку и продају. Људи и организације све више уче једни о другима кроз интеракцију путем ИКТ. Како је ИКТ извор многих стратешких предности, користе је све врсте људи, организација и послодаваца. Из тих и других разлога, ИТ знање и вештине су потребне у свим врстама индустрије и организација. Заправо, више је ИКТ професионалаца запослено ван ИКТ индустрије него у њој!

 

IKTzanimanje_2

 

Нивои ИКТ стручности и улога

Постоје основни нивои стручности и улога у ИКТ. Линије између њих су често нејасне, а стручњаци који су у једној области, могу имати улогу и у другима.

 

IKTzanimanje_4

 

ИКТ ствараоци

На врху је ниво теоријских стручњака, то су научници, истраживачи који развијају академске и теоријске науке и примену те науке која развија и унапређује ИКТ област, индустрију, производе и услуге. Најчешће, они имају највише образовање. Могу да раде у академским институцијама или истраживачким и развојним организацијама у  ИКТ или не-ИКТ компанијама.

Стручњаци за ове области углавном се школују на факултетима.

 

ИКТ имплементатори

Средњи слој се састоји од примењених технолога, оних који разумеју постојеће ИКТ технологије и њихову имплементацију, одржавање и управљање. То су инжењери, менаџери, аналитичари, стручњаци и администратори. Они су запослени у ИТ пословању свих врста организација – у свакој индустрији. Помажу разумевање постојећих технологија и стављају их у функцију за добробит својих организација и корисника. Омогућавају и подржавају коришћење ИКТ од стране крајњих корисника. Имплементирају ИКТ инфраструктуру у системима предузећа.

Факултети и високе школе имају различите програме за развој знања и вештина за ове улоге. Неки програми обухватају врло специфичну обуку за уске технологије, опрему, системе и софтвер, док неки укључују свеобухватна и широка знања и вештине, за шире улоге. Неки су академски програми, а неки су у оквиру високих школа, које се труде да држе корак са примењеном технологијом каква се тражи на радном месту.

 

ИКТ корисници

Већина људи данас су ИКТ корисници. Студенти користе ИКТ да решавају своје задатке, спроводе истраживања, комуницирају са образовним системима и наставницима, да остану у контакту са породицом и пријатељима. Људи у свим врстама индустрије, користе ИКТ за интеракцију са организационим и пословним системима, обаве свој посао, изврше истраживање, или комуницирају са колегама, вршњацима, купцима, добављачима и пословним партнерима. Грађани све више користе ИКТ за забаву, комуникацију са породицом и пријатељима, управљање породичним бизнисом и упознавање и интеракцију са владиним службама. Да бисте у 21. веку били ефикасан део друштва – и академског и радног, већини људи су потребна знања и способности из области информационих и комуникационих технологија, без обзира на поље или индустрија. Ово се назива „дигитална писменост“.

У готово свим средњим школама се стиче основна дигитална писменост, а већина факултета подразумева и продубљује ова знања.

 

Нове улоге за ново доба:

 

IKTzanimanje_3

ИКТ подршка:

Линија између ИКТ корисника и ИКТ имплементатора није оштра. Њу попуњавају стручњаци који помажу заполенима да буду ИКТ корисници. Ови стручњаци одлично разумеју ИКТ системе, помажу корисницима да науче да их користе, одговорају на питања у вези са њима и помажу у решавању проблема корисника. Најчешће су организационо смештени у кол-центре, специјализоване за пружање подршке, мада могу да буду и унутар одељења организације-корисника.

Ову област добро покривају програми трогодишњих студија на факултетима и високим школама.

 

ИКТ популаризатори:

Ова група стручњака помаже ширењу ИКТ иновација, како би се усвојило оно шти ИКТ ствараоци реализују. Они имају улогу у односима са јавношћу, маркетингу, продаји, инжењерингу и менаџменту производа и услуга. Они имају добре персоналне вештине, разумеју технологију, али су специјализовани у помагању другима да разумеју ИКТ иновације и њихову примену. Уједно, они лобирају и обезбеђују средства за финансирање будућих ИКТ иновација.

Факултети и високе школе имају различите програме за развој знања и вештина за ове улоге.

 

За закључак:

Високе школе могу припремити студенте за ИКТ занимања на средњем нивоу пирамиде, као ИКТ подршка и помоћ другим ИКТ корисницима, за специјализоване  ИКТ улоге у примени, одржавању, праћењу и подршци ИКТ инфраструктури и системима предузећа, у маркетингу, продаји ИКТ производа  и услуга, које захтевају нешто техничког знања, али и много пословних вештина.

Факултети имају различите програме за све улоге у пирамиди ИКТ занимања.
За оне са јаким теоријским основама и интересима, постоје истраживачко развојни програми на вишим нивоима студија.

Уколико желите да се определите за неко од ИКТ занимања, треба да будете спремни да развијате здрав разум, способност решавања проблема, али и социјалне и интерперсоналне вештине и вештине комуникације. И, можда најважније: да будете спремни да учите читавог живота!

 

ИТ занимање   |    ИКТ оквир   |   ИКТ у Србији   |   Факултети за ИКТ   |   Високе школе за ИКТ