Društvo za informatiku Srbije, otvara ovu problematiku, kao aktivni partner Ministarstva u procesu uvođenja informatike kao obaveznog predmeta u OŠ, ali i zbog toga što upravo informatička infrastruktura omogućuje distribuciju besplatnih digitalnih udžbenika. Svesni smo da nećemo moći da odgovorimo na sva pitanja i nedoumice u ovom momentu nam je namera da identifikujemo neke od problema ali i potencijalnih rešenja ali i da nastavimo da pratimo obu problematiku.

Sa jedne strane preporuke su da, zarad razvoja kritičkog mišljenja upućujemo učenike na korišćenje što više različitih izvora, na upoređivanje različitih podataka i različitih stavova i perspektiva pri učenju, na primenjiva znanja, na interaktivnost a tim se pristupom treba rukovoditi i prilikom ocenjivanja znanja. Sa druge strane i dalje u školama ima i nastavnika „tradicionalista“ koji učenicima diktiraju i „za ocenu“ traže da se samo reprodukuje to što su ispredavali ili pak postavljaju na kontrolnim vežbama specifična pitanja koja su bukvalno formulisana prema rečenicama iz udžbenika.

U idealnom slučaju, ukoliko imamo dva udžbenika napisana po istom nastavnom programu i ako nemaju materijalnih grešaka ili ideološki obojenih stavova, trebalo bi da je sasvim svejedno iz kojeg je udžbenika učenik učio.

Panelu je prisustvovalo, osim samih učesnika, 109 posetilaca. Učesnici panela su izneli svoje viđenje na temu besplatnih udžbenika, mogućnosti izbora, zakonitosti čitave inicijative…

Aleksandar Kavčić:

Svi udžbenici su odobreni za korišćenje u nastavi od strane Ministarstva. U zakonu ne piše da nije dozvoljeno da se koristi PDF verzija sa sajta ukoliko se izdavač ne usprotivi. Za neke od udžbenika na sajtu fondacije izdavači se ne protive ličnoj upotrebi, a za neka izdanja se čak ne protive ni umnožavanju i distribuciji. Kod svakog udžbenika su navedeni uslovi. Fondacija će organizovati štampu nekih udžbenika od strane izdavača po ekonomskoj ceni štampe (2 dinara po stranici), a korisnici mogu da štampaju i sami ako imaju uslove – i na tja način se sigurno ne „unazađuje“ obrazovanje.
Nema nikakvih elemenata za krivične prijave – njih mogu samo da podnesu izdavači, ali oni su svoje uslove već istakli na samom sajtu.
Svi odobreni udžbenici ispunjavaju standarde kvaliteta i ne postoji nikakav objektivan instrument za gradaciju udžbenika. Osim sadašnja dva, u pregovorima smo sa još dva izdavača i fondacija je otvorena za razgovore sa svim izdavačima. Nije cilj da se uguši konkurencija već da se stavi javnosti na uvid što više različitih udžbenika.

Srđan Ognjanović:

Ja sam i ranije radio knjige za koje sam se odrekao autorski honorara, to su mali tiraži ili udžbenici za Matematičku gimnaziju, pa sam čak te knjige otkupio i poklonio deci i kolegama. Na primer i na ETF-u ima skripti koje se zbog malog tiraža daju besplanto studentima. Inače je rad autora obezvređen. Ja sam lično spreman da se odreknem autorskog honorara, ali sasvim je sigurno da ima autora koji ne mogu da se odreknu honorara. Svakako ne vidim nikakvu opasnost u tome da se neki udžbenici učine besplatnim, puno je benefita i za učenike i za roditelje. Jedna druga stvar je u pitanju, to je kvalitet, ali ako Ministarstvo odobri udžbenik i iza njega stoje stručnjaci onda je taj udžbenik kvalitetan i nemamo pravo da ga dovedemo u pitanje.

Srđan Verbić:

Kad smo krenuli da radimo Zakon o udžbenicima nismo imali nikakve podatke i to je i jedna od razloga zašto je taj zakon pokrenut kao projekat – mi ništa nismo znali, ni koji udžbenici, ni ko ih koristi, kakvi su efekti, koliko to košta, koliko je tržište. Jedna od prvih registara koji je napravljen u IS „Dositej“ je bio registar udžbenika. Mi smo tim zakonom zahtevali od škola da prijave koje udžbenike koriste i koliko je to koštalo. Mi smo u tih godinu dana (2015/16) imali te podatke i učnili ih javno dostupnim preko portala otvorenih podataka. To je značilo i izdavačima da prate stanje na tržištu. To više nije dostupno.Mnei se ne sviđa da mi uopšte pričamo o tržištu kao o areni u kojoj se izdavači nadmeću, lobiraju, jabih voleo da pričamo o udžbenicima, o učenicima koji iz njih uče, da li se sviđaju ili ne, da li treba da menjamo neki udžbenik, da li neki udžbenik nedostaje. Sam zakon je više namenjen izdavačima nego učenicima. U samom zakonu se reč „izdavač“ šest puta više pojavljuje nego reč „učenik“. Onda se zna kome je taj zakon namenjen. Mi još nismo na takvom nivou indvidualizacije da svaki učenik može za sebe da bira udžbenik koji mu najviše odgovara, ali mi učenike ne pitamo ništa… Ni o iskustvu sa ptrehodnim udžbenikom, ni u recenziji novog udžbenika ili da da komentar posle gdoinu dana. Svi se pitaju ali se ne pitaju učenici. Oni nemaju ni jedno mesto gd ebi mogli da pogledaju udžbenike. Nkeo drugi bira umesto njih. Kada učenik kupuje patike, roditelj ga pita koje mu odgovaraju, koje mu se sviđaju, a za udžbenike ih niko ništa ne pita.

Nebojša Vasiljević:

Više od 11000 jedinstvenih korisnika dnevno koristi materijale sa portala Petlja, statistike kažu da oko 200000 korisnika mesečno pristupi, a da tokom školske godine većina učenika bar nešto pogleda sa našeg sajta. Ovo su naranvo samo procene jer korisnici nemaju obavezu da se prijave na sajt da bi koristili materijale. Zbog brzih promena u ovoj oblasti, materijali moraju redovno da se ažuriraju, da se usklađuju sa aktuelnim verzijama programskih jezika. Ugrađene interakcije koje su specifične za programiranje mnogo doprinose kavlitetu u odnosu da se to gleda na papiru. U međuvremenu su izašli i neki udžbenici koji su ispratili tu reformu (digitalizacije i interaktivnosti). Mi podržavamo sve incijative koje su na strani otvorenosti besplatnih resursa. Meni je od početka bila simpatična „open source“ ideja i od početka sam gledao sukobe velikih kompanija i sada je tja odnos mnogo manje „zategnut“. Dobro je da taj „digitalni svet“ putem fondacija ulaže u razvoj materijala koji su besplatno dostupni učenicim i to je jedan prirodan tok. Godina 2012. je bila godina u kojoj je krenula masovna pojava otvorenih obrazovnih resursa i oni se sada koriste u sivm obalstima obrazovanja. Jedna mogućnost je putem fondacija koje se finansiraju iz donacija, zatim finansiranjem budžetskim sredstvima i svakako treba pronalaziti načine za razvoj otvornih obrazovnih resursa. Evo, vidimo da strategija predlaže i razvoj onlajn škola, dakle sa mnogo strana ćemo doći do te teme i treba eksperimentisati u tom smislu. Digitalni udžbenici mogu da se ažuriraju redovnije nego štampani i da to ne košta puno.

Milan Petrović:

Ja sam se jako iznenadio i obradovao kada sm čuo za incijativu profesora Kavčića, i meni je nevaspitano kada nam neko nešto poklanja iz filatropskih razloga a da tome nalazimo manu. S obzirom na to da udžbenici nisu „jednostavna stvar“. Kod učenika od 1. do 4. razreda OŠ udžbenici su apsolutno neophodni, i teško je ipta raditi bez njih, ali već od 5. razreda neophodno je podučavanje veštinama 21. veka: projektna nastava, povezivanje predmeta, izlaženje iz okvira „prirodnih nauka“ i „društvenih nauka“ sve u cilju razvoja kritčkog mišljenja i veština koje od naše dece prave inovatore. Za tako postoji zrelost kod naših nastavnika. Problem je da se tu udžbenici pokazuju više kao prepreka nego kao olakšica. Ova pandemija je to na neki način i dokazala. Video sma primer učenice (u Americi) koja sitcajem okolnosti niej imala svoje stvari u školi jednog dana i da je preko školskog laptopa, zahvaljujući tome što su svi materijali digitalni, mogla nesmetano da pohađa nastavu. Ja bih voleo da tkao nešto postane realnost u Srbiji i spreman sam da deo svog vremena volontiram da tako nešto postane realnost. S druge strane ja se bojim da samo deljenje udžbenika nije dovoljno dobro. Na primer ja insitiram da moji učenici imaju svoj primrak pravopisa i gramatike, a da tekstove rponalaze na internetu, u biblioteci i da tim izvorima kritički pristupaju i da se na tja način „snalaze“ kroz sadržaj. Nastavnik 21. veka ne treba ni da bude izvor saznanja niti tumač udžbenika neog vodiš kroz različite sadržaje. Mnei smeta što o udžbenicima pričao prema zakonitostima tržišne utakmice tu je nešto otišlo jako u pogrešnom smeru. Ako ja treba da ubedim kolege da uzememo neki udžbenik jer je kvalitetan, a sa druge strane vagam da li ćemo dobiti dodatnu literaturu ili pamentu tablu, to je već priličlno teško, Mi smo mala zemlja, siromašni smo i nemamo mogućnosti da mnogo biramo. Nemamo prava da ostavimo i jedno dete bez najvalitetnijeg obrazovanja. Moramo da učinimo sve da im damo svoj maksimum, a načini na koje se opredeljujemo vrlo često pokazuju da tu misiju vrlo olako doživljavamo. Kada se pitamo ima li udžbenik alternativu, ja svoje učenike najpre odvedem u biblioteku, zatim im pokažem sajt „Antologija srpske književnosti“ i uputim ih da koriste različite izvore, zatim primenjujemo projektnu nastavu, debatu, kritičko mišljenje, naučni posutpak ukrštanja različith predmeta u jedno. Za to moramo da restruktuiramo neke stare obrasce, da omogučimo da, na primer, nastavnik fizike dođe na čas srpskog i da radimo zajedno. Moramo učenike da osposobimo da koriste različite digitalne alate. Dakle, nije ključni element za kvalitet udžbenik nego nastavnik.

Biljana Metlaš:

I ja mislim da sve zavisi od nastavnika. Moje dete intenzivno koristi sve udžbenike i posle njega su udžbenici neupotrebljivi. Epidemije, učenik koji je u izolaciji nema udžbenike jer su oni u školi i nema iz čega da uči. Volela bih da se neko pozabavi količinom udžbenika koje deca nose. Ti rančevi imaju i po 10-15 kg. Da li ću ja kad mi i treće dete pođe u školu nositi 45 kg knjiga svakog ponedeljka? Mislim da bi ministarstvo trebalo time da se pozabavi i da ovu ideju dostupnosti udžbenika onlajn mora da progura na nekom višem nivou. Možda učenicima udžbenik u PDF formatu nije najpogodniji ali tu smo mi odrasli da im pomognemo. Kad je reč o štampanju nekih dleova udžbenika kod kuće, to nije svima dostupno. Najavljena cena od 2 dinara po strani je vrlo primamljiva, ali se pitam, ako svi odlučimo da naručimo te udžbenike da se štampaju posredstvom fondacije, da li če oni uspeti sve te udžbenike da odštampaju u roku i da li će ti papirni udžbenici dovoljno brz stići do učenika. Mogli bi udžbenici da budu onlajn a radni listovi da se štampaju. Pitaju se roditelji šta se dešava sa udžbenicima kojih još nema na sajtu fondacije. Mislim da je to jedna kočnica, mnogo je informacija, mnogo je kritika i tvrdnji da je nezakonito, puno je nejasnoća, da li je to leaglno, kako če ići distribucija. J akao roditelj jedva čekam da to zaživi i da nam malo olakša.

Aleksandar Kavčić:

Izaći će 70% udžbenika za osnovne škole. Neće izaći istorija, geografija i muzičko. Ne mora škola da izabere sve udžbenike fondacije. Može i da kombinuje. Neki su udžbenici već u štampi i odštampani a i poštarina je uključena u cenu.

Stefan Rukavina:

Postojanje propisanog udžbenika bi olakšalo učenje. Mi sada nemamo sve udžbenike, nalazimo različite sadržaje po internetu, za jedna predmet koristimo udžbenik koji je namenjen studentima matematičkog fakulteta i to u PDF izdanju i taj sadržaj ipak nije nama prilagođen. Mada, naš smer je nov i relativno malo učenika ga pohađa pa možd aizrada udžbenika za nas nije isplativa. Za neke predmete se ne može ništa naći pa su nastavnici kreirali po nešto ili čak od nas tražili da istražujemo i pišemo na tu temu (pretpostavljam da bi se to koristilo za buduće generacije). Inači i kad imamo propisane udžbenike zavisi od nastavnika koliki če se to koristiti.

Papirni materijali pružaju manje mogućnosti od digitalnih, ali ako treba naučiti nešto svejedno je da li je u papirnom ili digitlanom udžbeniku. Mada, možda je manje naporno čitati papirno izdanje. Ako treba negde da putujemo i da nosimo knjige onda su opet bolji digitalni udžbenici.

 


 

Pitanja i odgovori

Pitanje, Goran Herling:
Predajemo strane jezike, jer već sigurno više od decenije i po koristimo strane udžbenike, koncipirane prema evropskim standardima, što je tzv reforma i trebala da donese. Mi sada i dalje imamo stare udžbenike koji su dati na besplatnu upotrebu, ali sam njihov sadržaj je i dalje zastareo.
Da li će budući besplatni udžbenici biti inovirani pre besplatne distribucije? Da li će fondacija angažovati autore za pisanje udžbenika, koji bi bili okrenuti najnovijim svetskim obrazovnim standardima?
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
Za strane jezike planiramo potpuno nov koncept. Tek smo u fazi planiranja. Biće inovativni.
Pitanje, Nenad Lazić:
Dobro veče, pitanje je za g. Kavčića. Da li će fondacija i sama biti izdavač za neke udžbenike ili će se zadržati na finansiranju objavljivanja udžbenika drugih izdavača na sajtu fondacije?
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
Fondacija neće izdavato pod svojim imenom jer nema prijavljenu privrednu delatnost. Našli so model pod kojim možemo da finansiramo udžbemik, ali da ga neko drugi izdaje. Izdavanje samog udžbenika nije veliak mudrost. Nateže je napisati ga.
Pitanje, Nenad Lazić:
Pitanje takođe za g. Kavčića - Da li će se inicijativa (o besplatnim udžbenicima) vremenom proširiti i na srednje škole?
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
Da, to nam je cilj, ali prvo moramo pokriti osnovnu školu jer je ona u Srbiji obavezna, a srednja još uvek nije.
Pitanje, Nenad Lazić:
Nisam još naišao na pravo elektronsko izdanje udžbenika, interaktivno i multimedijalno, verovatno jer treba mnogo više rada da se napravi od štampanog, elektronsko izdanje koje mozže da se štampa a da se ništa ne izgubi nije dobro elektronsko izdanje, ali je i ovakav pdf udžbenik, preslikan sa papira, mislim za mnoge puno bolji izbor nego plaćati nekim gramzivim kompanijama puno više nego što realno košta
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
Javili su nam se već volonteri koji su voljni da naprave interaktivni sadržaj baziran na besplatnim udžbenicima, i da ga takođe učine besplatnim. Nema razloga za to plaćati multinacionalne kompanije. To sve mogu inventivni prosvetni radnici da urade. Uostalom to im je i posao u odeljenjima. Za to su učeni i spremani.
Pitanje, Vladan Kojanić:
Nas u našem SR su samo obavestili da čekamo da se usvoji novi Katalog udžbenika i da će nas nodvno nastnici konsultovati. Ali je pitanje, da li stav SR može da bude ODLUČUJIĆI pri odabiru knjiga koji su dostupni na portalu Fondacije. Ili, da li roditelji mogu da izaberu jeftinije udžbenike?
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
Dovoljno je da se roditelji „umešaju u svoj posao“. Ako se roditelji angažuju, ne može da ispadne loše, ma koji ishod bio.
Pitanje, Dragan Ignjić:
Da li udžbenici za engleski jezik imaju prateće audio-materijale koji su obično na kompakt-diskovima?
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
Ovi sada na sajtu nemaju audio materijale. CD je prevaziđena tehnologija. Retko koji uređaj danas ima CD plejer u sebi. Radimo na konceptu novih besplatnih udžbenika stranih jezika za koje bi i audio materijal bio dostupan na internetu. Neće ih biti ove školske godine, ali sigurno sledeće.
Evo i jednog primera na srpskom tržištu (NIS-ov udžbenik). Ako odete na 19. Stranicu, videćete da na dnu ima bar-kod, kojim se mogu pokrenuti interaktivni audio zapisi
Pitanje, Ivana:
Da li je predviđeno da se već napisani i odobreni udžbenici nađu na platformi ili se pišu novi?
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
I jedno i drugo. Nema razloga favorizovati jednu metodu u odnosu na drugu.
Pitanje, Nadica:
Da li su besplatni udžbenici i kvalitetni?
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
Da. Jedino zvanično merilo kvaliteta je mišljenje ZUOV-a i odobrenje Ministarstva prosvete. Da nisu kvalitetni, Ministarstvo ih ne bi odobrilo za nastavu. Sve ostalo je pitanje AFINITETA, a ne kvaliteta.
Pitanje, Dragana Stanisavljević:
Ja moram da priznam da, od vanrednog stanja, moji učenici i ja u nastavi informatike prešli smo potpuno na korišćenje sajta Petlja. Mnogo puta sam ih direktno hvalila u neposrednoj mejl komunikaciji, ali moram da pohvalim Petlju i sada ovde. Imam izvesnu grižu savesti što su roditelji investirali u udžbenike, a mi ih skoro i ne koristimo. Hvala Petlji što postoji!
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
I ja mislim da je sajt Petlje FENOMENALAN! Voleo bih kada bi Petlja napisala i zvanične udžbenike i predala Ministarstvu na odobravanje. Fondacija Alek Kavčić bi to rado finansirala!

Odgovor, Nebojša Vasiljević:
Naši materijali u potpunosti prate zvanične programe nastave i učenja. Materijali nisu akreditovani kao udžbenici ili nastavno sredstvo, ali postoje akreditovani programi stručnog usavršavanja od javnog interesa koji se zasnivaju na korišćenju naših materijala kao otvorenih obrazovnih resursa. Obuke prema tim programima je prošla većina nastavnika informatike, za neke je Petlja bila organizator, a neke je organizovao ZUOV.
Pitanje, Ivanović Biljana:
Predajem drugom razredu gimnazije, kupila sam udžbenik, ali primarni resurs za mene i učenike je Petlja. Iskoristila bih priliku da se zahvalim fondaciji Petlja uz konstataciju da ne znam šta bih bez petlje! Petlju navodim kao legitimno nastavno sredstvo, sada čujem nastavni materijali sa Petlje nisu odobreni od strane Ministarstva, da li grešim?
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
Delimično. Ne grešite utoliko što Petlja zaista nije napisala zvaničan udžbenik koji je odobren od Ministarstva. Ali koliko ja znam (ako ne grešim) Petljini programi prati zvanične planove i programe nastave Ministarstva prosvete.
Pitanje, Vladimir Luković:
Ako Savet roditelja usvoji odluku da se koriste besplatni udžbenici, a škola odbije da tu odluku sprovede, koji su naša prava kao roditelja? Mi smo kao roditelji u jednoj školi, već pripremili apel koji ćemo uputiti savetu roditelja i svakom nastavniku.
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
Vaše pravo je da ne kupite te udžbenike koje škola izabere. Nigde u zakonu ne piše da čkola može naterati roditelja da kupi udžbenik. Ali morate biti složni jer ne smete dozvoliti da neka deca u odeljenju imaju, a druga nemaju udžbenik.
Pitanje, Aleksandra Drecun:
Nije internet veza neophodna za udžbenik u elektronskom formatu, digitalni format ne podrazumeva (ne zahteva) da je vi-fi konekciju
Odgovor, Aleksandar Kavčić:
To naravno zavisi od izdavača. Neki izdavači ni po koju cenu neće dopustiti da se udžbenik daunlouduje, jer se nakon prvog daunoudovanja može slobodno deliti dalje. Da bi se koristili udžbenici takvih izdavača, mora postojati internet veza.