Anketu je organizovalo Društvo za informatiku Srbije, kao koordinator radne grupe 10 Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji, a u okviru projekta „Motivacija IT sektora za ulazak Srbije u Evropsku uniju“.

Cilj ankete je bio sagledati stavove IT kompanija o motivaciji za pristup Srbije u EU.

Anketa je bila anonimna, realizovana je u periodu 01-06.12.2019. godine.

Poziv za učešće u anketi poslat je na više od 100 adresa IT firmi sa sedištem u Srbiji. U anketi je učestvovala 31 firma.

Najveći broj firmi koje su učestvovale u anketi su mikro preduzeća (51,6%). Velike firme nisu učestvovale (Slika 1.).

 

Slika 1. – Tip IT firmi koje su učestvovale u anketi

 

Pitanja koja su sledila bila su:

  • Koji procenat plasmana Vaših proizvoda i usluga čini izvoz u EU?
  • Da li je Vaša kompanija koristila ili koristi sredstva iz državnih fondova?
  • Da li je Vaša kompanija koristila ili koristi sredstva iz pred pristupnih EU fondova?
  • Kako ocenjujete sadašnji nivo motivisanosti vaše kompanije za tržište u EU?
  • Šta su prepreke za plasman vaših proizvoda i usluga u EU? – možete odabrati više odgovora
  • Koje efekte očekuje vaša kompanija od ulaska Srbije u EU? – možete odabrati više odgovora
  • Čime se može povećati motivacija vaše kompanije za ulazak Srbije u EU? – možete odabrati više odgovora

Kako većinu učesnica čine mikro firme, očekivano je da polovina njih izvozi u EU (Slika 2.).

Slika 2. – Procenat izvoza u EU anketiranih firmi

 

Na pitanje „Da li ste koristili ili koristite sredstva iz državnih fondova ili iz pred pristupnih EU fondova?“, velika većina firmi-učesnika je odgovorila negativno (Slika 3):

 

Slika 3. – Korišćenje fondova države i/ili EU od strane firme

 

Na pitanje „Kako ocenjujete sadašnji nivo motivisanosti vaše kompanije za tržište u EU?“, učesnici većinom smatraju da su dobro ili srednje motivisana (Slika 4):

 

Slika 4. – Motivisanost za ulazak na tržište EU

 

Naredna pitanja imala su više ponuđenih odgovora, sa mogućnošću potvrde više opcija, ali i dopisivanja svoje opcije.

Na pitanje „ Šta su prepreke za plasman vaših proizvoda i usluga u EU? – možete odabrati više odgovora“, odgovori su bili sledeći:

  • Na prvom mestu 35,5 % su zakonske procedure,
  • 32,3% podržava stav da je prepreka zatvorenost tržišta Evropske unije,
  • 22,6% smatra da su razlog carinski propisi,
  • Isti procenat (22,6%) ocenjuje da je prepreka nedovoljan kvalitet njihove ponude
  • 19,4% brine nelojalna konkurencija,
  • 19.2% podržava stav da nema značajnih prepreka za plasman njihovih proizvoda/usluga u EU.

 

Sledeće pitanje bilo je fokusirano na efekte koje očekuje kompanija od ulaska Srbije u EU. I ovde se moglo odabrati više odgovora, sortirani su opadajući:

  • Ulaskom u EU doći će do bržeg odliva IT kadrova – podržava 67,7% anketiranih
  • Pristup novom tržištu – 51,6%
  • Brži transfer tehnologije i znanja – 48,4%
  • Razvoj novih proizvoda i usluga – 32,3%
  • Integracija sa firmama iz EU i nove investicije – 29%
  • Nove investicije – 29%
  • Podsticaj za jačanje konkurentnosti – 25,8%
  • Brži razvoj domaćih kadrova – 19,4%
  • Porast zarada – 16,1%
  • Šira primena IT standarda – 12,9%
  • Unapređivanje organizacije rada – 6,5%

 

Dva učesnika su navela očekivane efekte kojih nema na listi:

  • Pad konkurentnosti. Srbija može izgubiti primat vodeće IT nacije za razvoj.
  • Nažalost, očekujem da će ulazak Srbije u EU pogubno uticati na srpsku ekonomiju. Trenutno se u EU očekuje manjak programera od 1 miliona do 2020. godine. Ulazak Srbije u EU značiće slobodan protok srpske radne snage, a svi oni koji mogu izaći iz Srbije – na taj način pružiće razorni udarac lokalnom razvoju srpskog IT sektora. (ovaj odgovor je unet na engleskom, učesnik se deklarisao kao menadžer danske subvencije u Srbiji).

 

Na pitanje „Čime se može povećati motivacija vaše kompanije za ulazak Srbije u EU? – možete odabrati više odgovora“, anketirani su se ovako izjasnili:

  • Bržom harmonizacijom domaćeg pravnog sistema sa EU – 54,8%
  • Dodeljivanjem podsticajnih sredstava, kredita i poreskih olakšica za nastupe na tržištu EU – 51,6%
  • Većim ulaganjem države u naučno tehnološki razvoj – 48,4%
  • Razvojem marketinga domaće IT ponude u EU – 38,7%
  • Unapređivanjem informisanosti o IT tržištu u EU – 32,3%
  • Medijskom popularizacijom uspešnih iskustava domaćih IT kompanija na tržištu EU – 22,6%
  • Stimulisanjem nastupa domaćih IT kompanija na sajmovima u EU – 19.4%
  • Povećavanjem sredstava u inovacionim fondovima – 16,1%

 

Dodatni komentari uz ovo pitanje su sledeći:

  • „Primenom rešenja stvorenih u Srbiji na domaćem tržištu. Sve što proizvodimo i izvozimo doprinosi razvoju ostalih EU zemalja, ali ne razvoju Srbije. Nova tehnologija se stvara kod nas i tu treba da ostane, na isti način kako se to radi u Indiji i Kini. Ovakav jedan akcioni plan bi mogao da bude sproveden u roku od 3-6 meseci i preokrene situaciju u korist Srbije.“
  • „Platni promet, carine i porezi, on lajn servisi su katastrofa!“
  • „Država da ništa ne dira i biće OK!“

 

REZIME

Kako je broj firmi koje su učestvovale u anketi mali, rezultati se svakako ne mogu smatrati reprezentativnim. Međutim, i na ovom uzorku vidljiva je pozitivna orijentacija domaćeg IT sektora ka ulasku u EU, uz rezervu da ih, uz iskazane benefite, najviše brine visoko verovatan odliv domaćih stručnjaka iz Srbije u IT industriju Evropske unije.