Anketu je organizovalo Društvo za informatiku Srbije, kao koordinator radne grupe 10 Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji, a u okviru projekta „Motivacija IT sektora za ulazak Srbije u Evropsku uniju“.
Cilj ankete je bio sagledati stavove IT kompanija o motivaciji za pristup Srbije u EU.
Anketa je bila anonimna, realizovana je u periodu 01-06.12.2019. godine.
Poziv za učešće u anketi poslat je na više od 100 adresa IT firmi sa sedištem u Srbiji. U anketi je učestvovala 31 firma.
Najveći broj firmi koje su učestvovale u anketi su mikro preduzeća (51,6%). Velike firme nisu učestvovale (Slika 1.).
Slika 1. – Tip IT firmi koje su učestvovale u anketi
Pitanja koja su sledila bila su:
- Koji procenat plasmana Vaših proizvoda i usluga čini izvoz u EU?
- Da li je Vaša kompanija koristila ili koristi sredstva iz državnih fondova?
- Da li je Vaša kompanija koristila ili koristi sredstva iz pred pristupnih EU fondova?
- Kako ocenjujete sadašnji nivo motivisanosti vaše kompanije za tržište u EU?
- Šta su prepreke za plasman vaših proizvoda i usluga u EU? – možete odabrati više odgovora
- Koje efekte očekuje vaša kompanija od ulaska Srbije u EU? – možete odabrati više odgovora
- Čime se može povećati motivacija vaše kompanije za ulazak Srbije u EU? – možete odabrati više odgovora
Kako većinu učesnica čine mikro firme, očekivano je da polovina njih izvozi u EU (Slika 2.).
Slika 2. – Procenat izvoza u EU anketiranih firmi
Na pitanje „Da li ste koristili ili koristite sredstva iz državnih fondova ili iz pred pristupnih EU fondova?“, velika većina firmi-učesnika je odgovorila negativno (Slika 3):
Slika 3. – Korišćenje fondova države i/ili EU od strane firme
Na pitanje „Kako ocenjujete sadašnji nivo motivisanosti vaše kompanije za tržište u EU?“, učesnici većinom smatraju da su dobro ili srednje motivisana (Slika 4):
Slika 4. – Motivisanost za ulazak na tržište EU
Naredna pitanja imala su više ponuđenih odgovora, sa mogućnošću potvrde više opcija, ali i dopisivanja svoje opcije.
Na pitanje „ Šta su prepreke za plasman vaših proizvoda i usluga u EU? – možete odabrati više odgovora“, odgovori su bili sledeći:
- Na prvom mestu 35,5 % su zakonske procedure,
- 32,3% podržava stav da je prepreka zatvorenost tržišta Evropske unije,
- 22,6% smatra da su razlog carinski propisi,
- Isti procenat (22,6%) ocenjuje da je prepreka nedovoljan kvalitet njihove ponude
- 19,4% brine nelojalna konkurencija,
- 19.2% podržava stav da nema značajnih prepreka za plasman njihovih proizvoda/usluga u EU.
Sledeće pitanje bilo je fokusirano na efekte koje očekuje kompanija od ulaska Srbije u EU. I ovde se moglo odabrati više odgovora, sortirani su opadajući:
- Ulaskom u EU doći će do bržeg odliva IT kadrova – podržava 67,7% anketiranih
- Pristup novom tržištu – 51,6%
- Brži transfer tehnologije i znanja – 48,4%
- Razvoj novih proizvoda i usluga – 32,3%
- Integracija sa firmama iz EU i nove investicije – 29%
- Nove investicije – 29%
- Podsticaj za jačanje konkurentnosti – 25,8%
- Brži razvoj domaćih kadrova – 19,4%
- Porast zarada – 16,1%
- Šira primena IT standarda – 12,9%
- Unapređivanje organizacije rada – 6,5%
Dva učesnika su navela očekivane efekte kojih nema na listi:
- Pad konkurentnosti. Srbija može izgubiti primat vodeće IT nacije za razvoj.
- Nažalost, očekujem da će ulazak Srbije u EU pogubno uticati na srpsku ekonomiju. Trenutno se u EU očekuje manjak programera od 1 miliona do 2020. godine. Ulazak Srbije u EU značiće slobodan protok srpske radne snage, a svi oni koji mogu izaći iz Srbije – na taj način pružiće razorni udarac lokalnom razvoju srpskog IT sektora. (ovaj odgovor je unet na engleskom, učesnik se deklarisao kao menadžer danske subvencije u Srbiji).
Na pitanje „Čime se može povećati motivacija vaše kompanije za ulazak Srbije u EU? – možete odabrati više odgovora“, anketirani su se ovako izjasnili:
- Bržom harmonizacijom domaćeg pravnog sistema sa EU – 54,8%
- Dodeljivanjem podsticajnih sredstava, kredita i poreskih olakšica za nastupe na tržištu EU – 51,6%
- Većim ulaganjem države u naučno tehnološki razvoj – 48,4%
- Razvojem marketinga domaće IT ponude u EU – 38,7%
- Unapređivanjem informisanosti o IT tržištu u EU – 32,3%
- Medijskom popularizacijom uspešnih iskustava domaćih IT kompanija na tržištu EU – 22,6%
- Stimulisanjem nastupa domaćih IT kompanija na sajmovima u EU – 19.4%
- Povećavanjem sredstava u inovacionim fondovima – 16,1%
Dodatni komentari uz ovo pitanje su sledeći:
- „Primenom rešenja stvorenih u Srbiji na domaćem tržištu. Sve što proizvodimo i izvozimo doprinosi razvoju ostalih EU zemalja, ali ne razvoju Srbije. Nova tehnologija se stvara kod nas i tu treba da ostane, na isti način kako se to radi u Indiji i Kini. Ovakav jedan akcioni plan bi mogao da bude sproveden u roku od 3-6 meseci i preokrene situaciju u korist Srbije.“
- „Platni promet, carine i porezi, on lajn servisi su katastrofa!“
- „Država da ništa ne dira i biće OK!“
REZIME
Kako je broj firmi koje su učestvovale u anketi mali, rezultati se svakako ne mogu smatrati reprezentativnim. Međutim, i na ovom uzorku vidljiva je pozitivna orijentacija domaćeg IT sektora ka ulasku u EU, uz rezervu da ih, uz iskazane benefite, najviše brine visoko verovatan odliv domaćih stručnjaka iz Srbije u IT industriju Evropske unije.